lørdag 10. desember 2011

Oppdiktet løgn?

God morgen fra nord.
Litt snø, noen kuldegrader og nydelig blåfarge over fjellene, aner at sola kommer en gang utpå dagen
Biografi eller virkelighet, sant eller ikke, er det ikke teksten som teller, det diktete, fortellingen som fenger oss? Og hvor går grensene? Temaet i Yacoubian-bygningen høres ut til å være ganske det samme som i Huset ved moskeen som er en fiksjon om Irans nyere historie, eller er det forfatterens liv og familie eller en blanding av hans familie og andre som han kjenner og som smelter sammen slik som drømmene våre kan fortone seg (sovedrømmer). En fascinerende bok uansett som gjorde at jeg fikk et mer fasettert bilde av Iran. Jeg liker bøker hvor jeg kan utvide horisonten også kunnskapsmessig. Det er kanskje derfor jeg best liker historiske krim.
Men det betyr nok ikke så mye for meg om det er sant eller oppdiktet løgn bare jeg liker det jeg leser.
Jeg vil også lese Yacoubian-bygningen, den høres ut til å passe meg og jeg har hatt den på lista jeg har i hodet et sted.
I dag skal jeg på dressurkurs med Tinko. Og så må jeg vel i alle fall tenke ut hva jeg må gjøre til jul. Det er noe som heter gaver blant annet.
Ha det godt dere. Det er fint med en sånn blogg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar