søndag 4. desember 2011

På orntli ...

Takk for sist, ja. Morsomt at vi har så forskjellige synspunkter på samme boka. Er vel en av de mest skeptiske leserne av Heivolls "Himmelarkiv". Men må innrømme at jeg også er blitt nysgjerrig på å følge opp forfatterskapet videre. Kanskje spesielt "Før jeg brenner ned".

Har tenkt litt mer over hva som gjorde at jeg hadde såpass mye motstand mot "Himmelarkivet". Tror noe av grunnen er at jeg kobler skrivemåten mye opp mot en tendens som gjør seg veldig gjeldende nå: å skrive seg opp mot noe som har hendt i virkeligheten. Hvor kommer dette veldige behovet for "virkelighet" fra? Synes Linn Ullmann er ganske klok når hun skriver at alle romaner er løgn. Rota litt rundt på nettet i dag og fant bl.a. et  Forsvar for biografien av NRK's bokanmelder Marta Norheim. I denne artikkelen fra Dag og Tid kommenteres Eyvind Tjønnelands kritikk av Knausgård. Som dere skjønner, her har store deler av søndagen gått med til helt andre ting enn julebaksten... Og ja, jeg har et oppheng her: hvorfor kan ikke en tekst bare få være en tekst ? Ser den samme trenden hos mange av ungdommene på skolen også. Hvis det ikke har hendt i virkeligheten, er det ikke vits i å lese om det, lizm....

Ellers har kvelden vår ført til at jeg, som ellers stort sett bare leser aviser, kastet meg over en bok jeg lenge har hatt lyst til å lese: Yacoubian-bygningen av Alaa Al Aswany. Det er en fortelling fra  Kairo som speiler mye av Egypts historie: politisk og byråkratisk korrupsjon, militær jernhånd, religion som politisk prostest, anti-Israel/USA-holdninger, lemfeldig rettsvesen, kvinners utsatte stilling. Mye virkelighet her - men skrevet som fiksjon, altså. Nei, nå skal jeg gi meg ... 

Bare til slutt en liste over hva vi har lest så langt:
John M. Coetzee: Barndom (vår 2011)
Beate Grimsrud: En dåre fri (høst 2011)
Gaute Heivoll: Himnmelarkivet (vinter 2011)





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar